Parochie St. Petrus’ Stoel te Antiochië

groepsfoto lourdesreis april 2014-

zie ook de fotopagina's

001 Lourdesreis

Dag 1: zaterdag 26 april 2014:
Gisteren zijn we in alle vroegte (5.25 uur!) met een groep parochianen van de parochie St. Joris en onze parochie vertrokken naar Lourdes. Uitgezwaaid door pastoor Goris en pastoor Wilmink vertrokken we met de bus. Nadat we een groep pelgrims in Valkenswaard hadden opgehaald zetten we koers richting Tourcoing, waar de TGV vertrok. Snel werd de TGV vol mensen, bagage en eten gelaten en we konden rond 9.30 uur de reis vervolgen. Na een gezellige reis kwamen we om 18.30 uur aan in Lourdes. Weer in de bus naar het hotel. Nadat we weer wat waren opgefrist hebben we nog samen wat gedronken en de meesten van ons zochten vroeg hun bed op.

Vanmorgen om 9.00 uur met de andere pelgrims uit het bisdom de lauden gebeden en daarna samen met vele pelgrims in de Pius X basiliek naar de heiligverklaring van paus Johannes XXIII en paus Johannes Paulus II gekeken. Om 12.00 uur lekker gegeten. Voor vanmiddag staat de stadswandeling op het programma.

Dag 2 en 3: zondag en maandag 27 en 28 april 2014
Gistermiddag hebben we plaatsen (cachot, molen van boly, hospice, parochiekerk van Lourdes) bezocht waar Bernadette gewoond en geleefd heeft. Ook zijn we een moment op het kerkhof geweest en hebben het graf van de familie Soubirous bezocht. Na deze mooie, maar intensieve wandeling hebben we het voor het eten lekker rustig aan gedaan. 's Avonds was de openingsviering. De laatste pelgrims waren gearriveerd per bus of vliegtuig. Het was een heel indrukwekkende viering waarin de hoofdaalmoezenier Theo van Osch het ereteken van Lourdes mocht ontvangen.

Lourdes viering grotVanmorgen was het weer vroeg dag. Om 8.30 uur eucharistieviering aan de Grot. Gelukkig regende het niet tijdens de H.Mis en hebben we samen kunnen bidden op de plek waar Bernadette geroepen werd door God. Aansluitend op de foto geweest met alle 1200 pelgrims (dat wordt straks goed zoeken...).
En daarna met de groep gezellig koffie gedronken.

's Middags hebben we een rondwandeling gemaakt over het heiligdom. We zijn samen bij de grot geweest, hebben een moment van stille aanbidding gedaan in de aanbiddingskapel. Ook hebben we de Pius X basiliek bezocht.
Na de rondwandeling hebben we samen de rozenkrans gebeden onder de bezielende leiding van pastoor Wilmink.

Lourdes lichtprocessie

's Avonds hebben we met alle andere Nederlandse pelgrims deelgenomen aan de Lichtprocessie. Samen met pelgrims uit andere landen voel je verbonden in het bidden van de rozenkrans. Een heel indrukwekkende avond. Nadien in het hotel onder het genot van een glaasje nog gezellig nagepraat.

Dag 4: dinsdag 29 april 2014:
Vandaag is het een rustige dag. Straks gaan we naar de Bernadettekerk voor een lezing over de vraag: gebeuren er nog wonderen? en aansluitend zal de eucharistieviering zijn. Voor vanmiddag en vanavond is er geen programma.

Lourdes kleine kruisweg

Dag 5: woensdag 30 april:
Vanmorgen hebben we samen met pelgrims uit vele landen de eucharistie gevierd in de Pius X Basiliek. Het is mooi en inspirerend om te ervaren dat je onderdeel bent van een wereldkerk. Vanmiddag hebben we de kruisweg gebeden, bij de 'kleine kruisweg'. Het is een hele mooie, uit marmer gehouden kruisweg (zie foto's). Aansluitend hebben we deelgenomen aan de Sacramentsprocessie, die vanwege slecht weer in de Pius X basiliek werd gehouden. Vanavond een avond van Barmhartigheid, bezinnen, bidden en de mogelijkheid om het Sacrament van verzoening te ontvangen.

Vrijdag 2 mei:
Gisteren hebben we een uitstapje gemaakt naar de Pyreneeën. Na een mooie rit door de bergen stopten we bij mooie punten als de Gavernie, Col de Soulor, Pont d'Espangne, Lac Estaing en Raillere. In Lourdes was het de hele dag slecht weer, in de bergen was het zonovergoten. Voor vele was dit een mooie afwisseling met alles wat er in Lourdes gebeurt en wordt ervaren.

Lourdes.handoplegging

's Avonds was er een gezellige meezingavond georganiseerd met bekende Brabantse en Nederlandse liedjes. Al met al weer een hele geslaagde dag.

Vandaag vertrekken enkele uit onze groep alweer met het vliegtuig naar Eindhoven. Voor vandaag staan de zendingsviering en de handoplegging nog op het programma.

Voor de treinpelgrims is er nog even tijd om uit te drijven. Ze vertrekken morgenvroeg weer naar Nederland.